onsdag 1. januar 2020

Trening til tur

Innlegg v/Eldbjørg
 For å klare å gjennomføre en fysisk krevende tur, er det viktig med trening. Det er viktig med utholdenhet, kondisjon, styrke og fleksibilitet. Det er også viktig med mental trening for å opprettholde motivasjon, holde fokus, unngå angst, sikre godt samarbeid og gi god søvn.  Jeg vil komme nærmere tilbake til den mentale treningen i et seinere blogginnlegg.

Jeg trener styrke tre ganger i uka.  Hver trening er lagt opp med en oppvarmingsøkt med matte og stor ball. Hensikten er å aktivisere de store muskelgruppene og forberede kroppen på øvelsene.  Deretter som en del av oppvarming gjør jeg Kettlebell. Så kommer selve treningsprogrammet. Jeg har lagt opp treningen etter en bok jeg har kjøpt på amazon.com.

Boka heter Strong, og er etter min mening en helt glimrende bok.  Den er delt i tre deler, hvor den første deler er forberedelse, så oppbygging av muskler og styrke, så utvikling den siste delen. Hver treningsøkt har 4-6 øvelser og det er angitt antall repetisjoner på hver øvelse.
Til slutt kommer en 10 minutters intervalltrening med korte intervall. Det har jeg først begynt med i det siste, og selv om det er krevende, føler jeg at det er givende og gir mer fart i kroppen i stedet for en litt tung treghet som kan sitte i kroppen når man avslutter med styrke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar