Hadde vi hatt dette systemet i sommer, på turen fra Sulitjelma til Arjeplog, så ville vi spart ei runde for hver bæring. Pakksekken til kanoen er ikke akkurat noe bærevennlig kolli, så den er jeg uvenn med! Jeg har brukt mye tid på utvikling av noe bedre, for god logistikk blir avgjørende for å gjennomføre Canada 2020.
Enkle stropper som er raske å montere/demontere. Hvis det er kort padling mellom bæringene kan sekk og åk bare sitte på. Flere detaljer om sekken og åket kan du finne i et innlegg om prøvepakking.
Flere mindre sekker og bagger skal enklest mulig festes til og løsnes fra pakkrammen. Med ca 50 bære etapper, og tre vender per etappe, og ofte oppdeling av etappene, så blir det mye av og pålessing.
Utallige ideer med nye remmer, stoff, nett og ulike spenner har blitt forkastet. Men løsningen var snublende nær. De gamle Norrøna sekkene hadde flere remmer, også ekstra remmer til sovepose og liggeunderlag. Nå får de over 40 år gamle grå remmene en viktig rolle på Canada turen. Egentlig, så har jeg vel aldri hatt bedre remmer på noe utstyr - solide, enle og holdbare.
Fire remmer, to vertikalt og to horisontalt, festet i begge ender med en original triglide stålspenne. De svarte remmene øverst er til bæreåk og evt årer, fiskestenger og annet langt. Pakkramma blir med frem og tilbake, minst 3 turer, for hver etappe over land til neste vann. 3 store vanntette sealline sekker blir jobben for den andre i teamet. Hvem som bærer hva blir avgjort av sekkevekt og dagsform.
Her er både en 75 liters bag og en 40 liters bag festet til rammen. Blir ei bra bør når begge er fylt med mat og kjøkkeutstyr
De gamle grå remmene fra Norrøna kommer til nytte i ny form. Det enkleste er ofte det beste.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar